السبت 21 سبتمبر 2024
تم تسجيل طلبك بنجاح

نظرات خاطفة بقلم سماح سماحه

انت في الصفحة 1 من 26 صفحات

موقع أيام نيوز

الجزء الاول بقلم سماح سماحه 

في احدى المدن الريفية البسيطة تعيش عائلة ميسورة الحال مكونة من الأب والأم والجدة من ناحية الأب وثلاث أبناء وأبنة واحدة رب الأسرة يعمل بتجارة الأغلال وهو أب لأربعة أبناء ثلاث ذكور وفتاة يعيش حياته بقناعة ويرضى بقضاء الله له ولا يريد من الحياة سوى وصل رحمه وتربية ابنائه وتعليمهم والوصول بهم لبر الأمان كما هو حال كل الأباء حياته هادئة فزوجته محبة حنونة تحتويه بدفئ قربها وحبها له ولأسرتها الصغيرة وأولاده خلوقين ملتزمين ناجحين في حياتهم كما غرس فيهم منذ صغرهم بارين به كما هو بارا بوالدته وبوالده قبل أن يتوفاه الله اكثر ما يعشقه في الحياة هى فتاته ومدللته وقرة عينه أبنته الوحيدة فهى أحن أبنائه عليه تعتني به وبكل شئ يخصه وتتنافس مع والدتها على حبه والأهتمام به للحد الذي يجعلها تخشى عليه من نسائم الهواء أن تصيبه وتعتبره كل حياتها وبرغم كونها اصغر ابنائه الإ أن راجحة عقلها يجعله يستشيرها في أمورة عدة تخص عمله وحياته في صباح احد الأيام استيقظ من نومه على دغدغة تثير خلايا عقله وتحثه على فتح عينيه وجدها امامه تتصنع البراءة.

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.

رغد حبيبي صحيت دا أنا كنت لسه جايه اصحيك عشان ماما جهزت الفطار.

عبدالوهاب يا بت عليا أنا دا أنا بقالي دقيقتين مغمض عشان اقفشك وأنتي متلبسة.

افلتت من رغد ضحكة رنانة ماشي ماشي يا عوبد بتستغفلني وأنا على نياتي.

امسك عبدالوهاب يدها وسحبها ناحيته يضمها بذراع ويربت على خصلتها بالأخرى فكرك يعني هسيبك كل يوم تخدعيني لا أنا فايقلك قوي وبعدين كفاية ريحة الياسمين بتاعة شعرك بتصاحيني من أحلاها نومه.

طوقت رغد والدها بحب ربنا يخليك ليا يا حبيبي وميحرمنيش منك ابدا.

عبدالوهاب ولا يحرمني منك ولا من أخواتك يا حبيبتي.

أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.

رغد يلا عشان تيته صحيت من بدري وأنت عارف ظروفها لو مروحناش قعدنا معاها هتفتكر عمو شريف وټعيط.

عبدالوهاب بحزن ربنا يصبرها ومين فينا هينساه شريف كان أبني قبل ما يكون أخويا أنا اللي مربية على إيدي الله يرحمه دا كان أكبر من يوسف أخوكي بسنتين بس.

رغد بحزن وعيون لامعة عمو شريف كان بالنسبالي أخويا الكبير وصديق وأب أنا لسه بعيط عليه لغاية دلوقتى.

عبدالوهاب عارف يا حبيبتي أنتي اكتر واحدة اتأثرت بمۏته كفاية الأنهيار اللي جالك وقتها.

أغمضت رغد عينيها لتتحرر دموع حزن واشتياق لغالي طافت روحها له امتدت يد والدها تزيل تلك العبرات الملهبة متعيطيش يا حبيبتي ادعيله بالرحمة هو شهيد عند ربنا بأذن الله.

تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.

توسدت رأسها صدر ابيها بحب ربنا يرحمه ويدخله فسيح جناته.

عبدالوهاب اللهم آمين.

جلست على مائدة الطعام تحاول استرضاء جدتها لتناول الطعام لكن هيهات كل محاولاتها باءت بالفشل وبقيت جدتها على حالتها تنوح بقلب مفطور والدها الذي طالته يد الظلم وقطفت زهرة شبابه قبل أن تزهر أو حتى يتزوج وينجب لها أبنا يصبر روحها على فراقه.

رغد بحزن عشان خاطري يا توحة كفاية عياط بقى ضغطك هيعلى وسكرك كمان وكدا ممكن يجرالك حاجة ولا تدخلي في غيبوبة لا قدر الله.

فتحية وايه يعني لما أموت ولا اروح في داهية كمان هكون أغلى من اللي راحو هو بالساهل عليا أبني ونور عيني يتخطف في عز شبابه.

رغد لا يا حبيبتي مش سهل عليكي ولا علينا بس دي أرادة ربنا هنقدر نعترض منقدرش نقول غير الحمدلله على القدر خيره وشره.

فتحية بنواح الحمدلله بس أنا مش هيهدالي بال غير لما أبوكي ياخد بتار أخوه عشان يبرد ڼاري اللي قايدة جوايا نفسي اشوف اللي قټله مقتول ودمه سايل زي ډم أبني.

رغد بفزع ايه يا تيتة اللي بتقوليه دا تار أيه ومين اللي ياخده أنتي عايزه تجرجري بابا وأخواتي لبحور ډم دا أحنا في غنا عنها دا أحنا كلنا ملناش غير بابا بعد ربنا وبعدين حرام اللي بتقوليه دا والمفروض كمان تخافي عليه مش تخليه ياخد بتار ويوقع نفسه في مشاكل ملهاش آخر استعوضي ربنا يا تيته وادعيله بالرحمة دا ربنا عز وجل قال ومن عفا واصفح فأن جزاؤة على الله.

يؤدي ارتباط أسعار الذهب وسعر صرف الدولار بتكاليف المواد الخام والاستيراد إلى تأثير مباشر على أسعار السيارات في الأسواق.

فتحية بضيق أنا استعوض ربنا في أبني خلاص بس هو اللي ماټ ده فرخة عشان نسيب دمه يروح

هدر دا راجل قد الدنيا ولازم نجيب حقه.

رغد ماشي وانا معترضتش بس بالقانون مش ناخد بتار زي الهمج وبعدين بابا مش ساكت ومقوم اكبر محامي في المركز كله عشان يجيب ليه اقصى عقۏبة للي قتلوه بالخطأ وكمان يكفي أن من ساعة الحاډثة واهل القاټل سايبين بيوتهم وأرضهم وهربانيين في بلاد الله ومتشتتين بيتهيألي دا لروحه عقاپ قاسې قوي ليهم.

فتحية بغل مش كفاية دول لازم يدبحوا كلهم واحد واحد عشان ڼاري تهدأ.

آتى عبدالوهاب من خلفهم أيه يا حاجة فتحية الكلام ده هو أحنا بلطجية ولا قاتلين قټله يا أمي يا حبيبتي أنا حزني على شريف ميقلش عن حزنك بس الاڼتقام والقتل مش هيرجع اللي راح بالعكس دا هيضيع ارواح اكتر ونشيل في ذنوب اكتر وبعدين أنتي عارفه أن القتل حصل بطريقة خطأ لما شريف الله يرحمه دخل يفض عركه بين منصور البهنساوي وبين أمين السرجاوي ومش معروف الضړبة جت منين يعني لما المفروض اخد بتاره هاخده من مين ولا أخده من العلتين عشان تبقى بحور ډم منقدرش نوقفها بعد كدا.

تؤثر تقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار على أسعار السيارات، حيث يؤدي ارتفاعهما إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.

فتحية بنواح كنت عارفه انك هتقول كدا وضيع حق أخوك ما هو لو كنت بتحبه كنت خدت بتاره مش تهاونت وسهلت الأمر على نفسك كدا.

عبدالوهاب بحزن ربنا يسامحك يا أمي لو تعرفي هو قاطع فيا قد أيه مكنتيش قولتي كدا دا انا مكانش ليا غيره لا أخ ولا أخت وانا مش سايب حق أخويا بس مش هجيبه پالدم لأ انا هجيبه بالقانون عشان احنا مش عايشين في غابة.

فتحية بأستفزاز لمشاعره قانون ههههههه دا سلاح العاجز أو اللي مش عايز يهين نفسه.

انتفض عبدالوهاب من مجلسه بجوار والدته مغادرا منزله والحزن والڠضب يسيطران عليه جرت رغد خلفه مسرعة تتمسك بيده ترجو منه تناول طعامه فهو مريض سكري ولا تريد له أن يمرض بسبب قلة تناوله أفطاره.

رغد بعد ان وقفت امام ابيها عشان خاطري متزعلش من تيتة هى مش تقصد واستنى كل أي حاجة عشان سكرك مينزلش من قلة الاكل.

قبل عبدالوهاب رأس ابنته بصمت مربتا على ذراعها ثم غادر دون أن يضيف كلمة واحدة دمعت عين أبنته بقلة حيلة وهى تنظر في أثره نزلت والدتها في هذه اللحظة من فوق سطح المنزل وجدت رغد تقف على الدرج بحزن شاردة.

خديجة واقفه كدا ليه يا رغودة ومالك عيونك مدمعه ليه حصل حاجة.

رغد أنت كنتي فين يا ماما دا وقت تسيبي فيه البيت وتطلعي فوق.

خديجة ايه يا حبيبتي فيه أيه بس كنت بحط الأكل للفراخ فوق.

رغد وده وقته يا ماما بعد كدا متطلعيش برة الشقة غير بعد بابا ما ينزل يروح المدشة.

خديجة ليه حصل ايه انطقي اوعي يكون مشي من غير ما يفطر.

رغد ايوة يا ماما زي

انت في الصفحة 1 من 26 صفحات